flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Судова система з чистого аркуша

10 червня 2016, 14:57
 Рада з питань судової реформи при АП схвалив нові пропозиції щодо реформування судової системи України. Так, скоро можуть бути ліквідовані вищі спеціалізовані суди, можуть з'явитися нові антикорупційні суди, а в єдиному Верховному Суді з'являться 6 судових палат замість 4. Судді в них будуть відбиратися виключно за конкурсом, а доступ до професії судді в апеляційній і касаційній інстанціях може бути відкритий для юристів, ніколи раніше не працювали в суді. Вже 2 червня ц. м парламентська більшість може підтримати запропоновані зміни разом зі змінами до Конституції в частині правосуддя. Ексклюзивні подробиці дізнавалася «Судово-юридична газета».
Всі судді «вишок» - на конкурс
Історія розробки нового проекту, як і законопроекту №4180, досить туманна. Ясно одне: відбувалася вона без широкого попереднього обговорення з участю суддів. Так, 23 травня в Facebook першого заступника голови Комітету ВР з питань правової політики і правосуддя Леоніда Ємця з'явився запис з фотографією проекту: «На замітку тим, хто любить рахувати робочий час депутата. О 23.20 зробили перерву до завтра в роботі над новим законом «Про статус суддів». Окремі аспекти нової реформи були озвучені і міністром юстиції Павлом Петренко (див. Стор. 10).
27 травня в приміщенні Адміністрації Президента України відбулося засідання Ради з питань судової реформи, за підсумками якого був затверджений проект нової редакції Закону «Про судоустрій і статус суддів». Він був прийнятий за основу і, швидше за все, в нього ще будуть вноситися правки. Даний документ значно відрізняється від того, який обговорювався раніше, і законопроекту №4180, зареєстрованого в парламенті на початку березня групою народних депутатів різних фракцій. У розпорядженні «Судово-юридичної газети» виявився текст нового проекту. Примітно, що в них відсутні «Перехідні положення», в яких, як правило, розкриваються основні процедурні моменти реформи, а в деяких місцях є прогалини - наприклад, що стосується вимог до суддів Вищого антикорупційного суду і т. Д. Яким чином будуть доопрацьовані ці моменти і внесені правки, якщо документ планується винести в пленарний зал вже на цьому тижні, 2 червня, залишається загадкою.
Згідно із затвердженим проектом, спеціалізація судів зберігається на рівні першої та апеляційної інстанцій. На рівні касації всі три вищих спеціалізованих суди: Вищий господарський суд, Вищий адміністративний суд і Вищий спеціалізований суд з розгляду цивільних і кримінальних справ будуть включені до Верховного Суду України. При цьому число палат в ЗСУ збільшиться з 4 до 6. Крім «традиційних», там будуть діяти антикорупційна палата, яка є апеляційною інстанцією для спеціальних антикорупційних судів, а також палата, що займається дозволом юрисдикційних суперечок. Розподіл спеціалізації судів на загальні, адміністративні та господарські для першої і апеляційної інстанцій все-такі пропонується залишити.
Скільки буде антикорупційних судів, яка у них буде структура і штат, говорити поки рано. До речі, розглядати ці суди будуть не всі корупційні правопорушення, а тільки вчинені високопосадовцями держслужбовцями, зокрема чиновниками 1-3 рангів. У складі суду будуть як слідчі судді, так і судді, які розглядають корупційні виробництва в загальному порядку.
Важливим є і те, що всі судді вищих судів, включаючи діючий склад ВСУ, які захочуть продовжити роботу в єдиному Верховному Суді, повинні будуть пройти конкурс на заміщення посад. При цьому заробітна плата суддів ВСУ буде значно вище, ніж зараз, і складе від 70 до 100 тис. Грн на місяць, а в ряді випадків навіть більше.
Призначення голів судів
Згідно ст. 20 законопроекту, повноваження щодо призначення та звільнення голів судів та їх заступників повертаються Вищій раді правосуддя (сьогодні - Вища рада юстиції). Як відзначають експерти, централізоване призначення глав судів ВРЮ за часів президентства В. Януковича призвело до контролю голів, а через них і суддів з боку АП. Однак, за інформацією «Судово-юридичної газети», ця пропозиція ще буде обговорюватися, а поки від нього було вирішено відмовитися. До речі, проект передбачає обмеження в оскарженні рішень Вищої ради правосуддя (ВСП). Розглядом рішень Ради буде займатися відповідна палата Верховного Суду, яка буде перевіряти дотримання процедури звільнення судді, а також чи не вийшла Рада за рамки своєї компетенції.
Ініціатори проекту припускають, що з наділенням ВСП широкими повноваженнями нарешті вирішиться проблема, пов'язана з багатомісячних відмовою парламенту обрати безстроково 698 суддів, рекомендації на яких передала в парламент Вища кваліфікаційна комісія суддів. Передбачається, що саме ВСП зможе призначати і звільняти суддів, а парламент втратить цієї функції. Відповідно, сотні «завислих» сьогодні суддів будуть призначені на посади вже ВСП. 
Слід зазначити і введення інституту конкурсів на посади суддів, які буде проводити Вища кваліфікаційна комісія суддів. У конкурсах, зокрема, на посаду судді Верховного Суду зможуть взяти участь не тільки вже діючі судді, а й вчені, і адвокати. Процедура таких конкурсів буде схожа на що проходить зараз оцінювання суддів, т. Е. Претенденти повинні будуть здати іспит на знання норм права і наявність практичних навичок для роботи суддею, а також пройти співбесіду в рамках вивчення їх досьє. Такі досьє будуть створюватися на всіх без винятку претендентів, навіть якщо на момент проведення конкурсу вони не будуть професійними суддями. Заздалегідь перевіряти претендентів на наявність компрометуючих обставин буде також Громадська рада сумлінності при ВККС.
Передбачається, що впровадження описаних інновацій може зайняти кілька років, при цьому фінансуватися реформа буде за рахунок бюджетних коштів. Як відзначили учасники Ради з питань судової реформи, запропонований проект змін може бути прийнятий вже 2 червня 2016 році разом зі змінами до Конституції в частині правосуддя. Однак чи знайдеться за нього необхідну кількість голосів, залишається питанням.
Позиція Президента
Відзначимо, що засідання Ради проходило під головуванням Президента Петра Порошенка. Глава держави зазначив, що проектом пропонується формування 3-звенной судової системи і створення Верховного Суду, в який через конкурс будуть призначені чесні судді, адвокати та науковці. «На сьогоднішній день відбувається деполітизація судочинства. Верховна Рада, політичні партії, нарешті, не матимуть жодного впливу на призначення суддів. Президент теж позбавляється цього права. У нього залишаються лише церемоніальні функції », - сказав П. Порошенко.
Він зазначив також, що не дивлячись на те, що судова реформа є складовою умов співпраці з Міжнародним валютним фондом і ЄС, в питанні її проведення наша держава повинна керуватися, в першу чергу, власними інтересами: «Це потрібно робити незалежно від того, чи є це вимогою МВФ чи ні, чи є це вимогою безвізового режиму чи ні. Ми це робимо не для європейців, безвізового режиму, МВФ, не заради кредитів. Ми це робимо для України ».
За словами глави держави, законопроект «Про судоустрій і статус суддів» також передбачає підвищення рівня оплати праці суддів. «Я впевнений, що для суддів, які успішно пройдуть кваліфікаційне оцінювання, а також тих, які будуть набрані за новим конкурсом, проект закону передбачає суттєве підвищення посадових окладів. Це також дуже важлива складова реформи, щоб ми не натикалися на граблі колишніх помилок, коли оголошуємо чесний конкурс, намагаючись набрати прокурорів з зарплатою в 1800 грн, а потім дивуємося, чому адвокати, провідні юристи в цьому конкурсі не беруть участь », - сказав він.

Крім того, Президент підкреслив, що докладе максимум зусиль для прийняття змін до Конституції в частині правосуддя. Ці зміни обговорюються не тільки в рамках коаліції в парламенті, а й з представниками всіх депутатських фракцій і груп, громадськістю. «Зміни до Конституції - не питання коаліції. Це питання всієї Верховної Ради і всього українського народу », - підкреслив глава держави. Він пропонує, щоб судова реформа була проголосована вже в червні.