flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Оперативно-розшукова діяльність під жорстким контролем

30 червня 2016, 12:13

          3 червня 2016 року представники різних депутатських фракцій - Андрій Кожем'якін, Микола Паламарчук, Віктор Король, Віктор Развадовський, Юрій Мірошниченко, Артур Палатний та Владислав Бухарєв - зареєстрували у Верховній Раді законопроект №4778, яким пропонується викласти в новій редакції Закон «Про оперативно-розшукову діяльності ».

Як пояснюють ініціатори проекту, піднімається питання про те, що чинний закон про ОРД морально застарів.
Іншою важливою причиною прийняття нового закону депутати називають неузгодженість законодавства, яке регулює оперативну і процесуальну діяльність, з огляду на прийняття нового КПК.
Через законодавчу неврегульованість узгодження і санкціонування оперативно-слідчих заходів і негласних слідчих дій вимагає тривалого часу, що негативно впливає на їх результативність і ефективність.
Ще більшої актуальності згадані питання набули зі вступом в силу Законів «Про Національну поліції», «Про Національне антикорупційне бюро України» і «Про Державний бюро розслідувань». 
При цьому чинний закон про ОРД не відповідає повною мірою вимогам практики Європейського суду з прав людини. 
В результаті ініціатори вважають внесення змін до цього закону недоцільним і пропонують замість цього прийняти новий нормативний акт.
Важливо, що в законопроекті врегульовується питання контролю оперативно-розшукової діяльності, включаючи парламентський, судовий і громадський. Також окремо виділений прокурорський нагляд за дотриманням законності під час здійснення ОРД; визначені суб'єкти такого нагляду, його предмет і межі компетенції прокурорів у цій сфері. На відміну від прокурорського, інші варіанти контролю в чинному Законі «Про оперативно-розшукову діяльність» не відображені. 
Розділ 6 проекту №4778 передбачає державний відомчий і позавідомчий контроль. У першому випадку мова йде про контроль над підрозділами з боку їх «головних» структур, а в другому - з боку президента України, ВР, Кабміну та судів (в межах їх компетенції). Парламентський контроль, згідно з нормами законопроекту, повинен бути реалізований через звіти перед відповідним Комітетом ВР, які представляють Генеральний прокурор і керівники відповідних правоохоронних органів. Судовий контроль функціонує як через реалізацію права на судовий розгляд і оспорювання незаконних дій і рішень, так і в процесі перевірки судом дотримання законності при прийнятті рішень про призначення слідчих дій.
Громадський контроль законопроект пропонує реалізувати через щорічну звітність керівника територіального органу, до якого належить підрозділ, що здійснює ОРД. Такі звіти повинні публікуватися на офіційних веб-порталах. Крім цього, представники громадськості можуть бути залучені до спільного розгляду скарг на дії або бездіяльність працівників оперативних підрозділів та до перевірки інформації про невідповідне виконання покладених на них обов'язків. Такого механізму в чинному законі немає, і про його ефективності можна буде судити тільки після того, як проект буде реалізований у вигляді діючого нормативного документа.
Крім цього, законом в редакції проекту №4778 регулюються питання здійснення негласних слідчих дій і ОРД під час кримінального провадження оперативними підрозділами, оперативно-розшукового супроводу кримінального провадження, використання матеріалів, отриманих в результаті таких заходів.
Як бачимо, проект нового закону про ОРД досить деталізований і включає багато механізмів, які чинним нормативним актом у цій сфері не притаманні.