Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розгляду справ за участю присяжних"
1. Обґрунтування необхідності прийняття акта
Законами України "Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)" та "Про судоустрій і статус суддів", які набрали чинності 30 вересня 2016 року, запроваджено участь присяжних у здійсненні правосуддя, та фактично ліквідовано інститут народних засідателів.
Як наслідок, суди змушені були зупинити розгляд справ, до участі в яких було залучено народних засідателів, у зв'язку з невідповідністю складу суду вимогам Основного Закону України.
З огляду на зазначене, а також з метою забезпечення права на доступ до правосуддя, виникла нагальна необхідність внести відповідні зміни до процесуального законодавства та надати можливість судам продовжувати здійснення правосуддя у справах, де передбачена участь присяжних.
Крім того, необхідно передбачити перехідні положення, згідно яких народні засідателі виконуватимуть обов'язки присяжних поки не будуть сформовані списки присяжних в порядку, визначеному Законом України "Про судоустрій і статус суддів". А також передбачити гарантії захисту стосовно заборони допиту народних засідателів як свідків про обставини обговорення в нарадчій кімнаті питань, що виникли під час ухвалення судового рішення, та особливого порядку кримінального провадження щодо народних засідателів після набрання чинності цим Законом і протягом часу виконання ними обов'язків присяжних.
2. Цілі і завдання прийняття акта
Загальною метою законопроекту є приведення у відповідність до Конституції України та Закону України "Про судоустрій і статус суддів" положень процесуального законодавства щодо участі присяжних у здійсненні правосуддя.
3. Загальна характеристика і основні положення проекту акта
Законопроектом пропонується внести зміни до положень Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та Кримінального процесуального кодексу України, якими термін "народні засідателі" замінити терміном "присяжні". Крім того, в перехідних і прикінцевих положеннях законопроекту передбачено, що до утворення списків присяжних в порядку і в строки, визначені Законом України "Про судоустрій і статус суддів", їхні повноваження здійснюють народні засідателі.
На зазначений період за народними засідателями зберігається відповідний правовий статус, який вони мали до набрання чинності цим Законом, а також поширюються гарантії незалежності і недоторканності суддів, установлені положеннями статті 51 Цивільного процесуального кодексу України, статті 65 Кодексу адміністративного судочинства України та статей 65, 216, 480, 481 Кримінального процесуального кодексу України, на час виконання ними обов'язків із здійснення правосуддя. Також, пропонується визначити, що у випадку, коли судовий розгляд справи за участю народних засідателів розпочато до набрання чинності цим Законом, але не закінчено, після набрання чинності цим Законом особи, які брали участь як народні засідателі, виконують обов'язки присяжних.
4. Стан нормативно-правової бази у даній сфері правового регулювання
Основними нормативно-правовими актами, що регулюють порушені в законопроекті питання є Конституція України, Цивільний процесуальний кодекс України, Кодекс адміністративного судочинства України, Кримінальний процесуальний кодекс України, Закон України "Про судоустрій і статус суддів".
5. Фінансово-економічне обґрунтування
У разі прийняття законопроекту, його реалізація не потребуватиме додаткових фінансових витрат з державного та місцевих бюджетів. На момент внесення додаткових витрат не потребує.
6. Очікувані правові та соціально-економічні наслідки прийняття проекту Закону.
Прийняття проекту Закону сприятиме законодавчому врегулюванню питань, пов'язаних із розглядом судових справ за участю присяжних.
Народний депутат України |
Р. П. Князевич |