flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Порядок та підстави звернення громадян до суду при реалізації ними виборчих прав під час виборів Президента України

Постановою Верховної Ради України № 757-VІІ від 22.02.2014 року було призначено на 25 травня 2014 року позачергові вибори Президента України. Постанова була опублікована у друкованому виданні «Голос України» від 23.02.2014 року № 34 .
Процес щодо підготовки та проведення позачергових виборів Президента України розпочався 25 лютого 2014 року .
Відповідно до ч.7 ст. 11 Закону України «Про вибори Президента України» виборчий процес завершується офіційним оприлюдненням Центральною виборчою комісією результатів виборів Президента України або офіційною публікацією подання Центральної виборчої комісії до Верховної Ради України щодо призначення повторних виборів Президента України.
В порядку інформування Кегичівський  районний суд Харківської області повідомляє наступне.     
Відповідно до статті 99 Закону України «Про вибори  Президента України» провадження в окремих категоріях справ у судах, а також порядок розгляду та оскарження рішень визначаються Кодексом адміністративного судочинства Україниз урахуванням особливостей, передбачених цим Законом. До суду можуть бути оскаржені:
1) рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, закладів та організацій, їх посадових та службових осіб - за місцезнаходженням відповідного органу, підприємства, установи, закладу, організації, посадової (службової) особи, рішення, дії чи бездіяльність яких оскаржуються у порядку, передбаченому статтею 174 Кодексу адміністративного судочинства України;
2) акти чи дії партій (блоків) - суб'єктів виборчого процесу, об'єднань громадян, крім тих, які відповідно до закону, статуту (положення) об'єднання громадян належать до їх внутрішньої організаційної діяльності або їх виключної компетенції - за місцезнаходженням органу об'єднання громадян, виборчого блоку, акти чи дії якого оскаржуються у порядку, передбаченому статтею 175 Кодексу адміністративного судочинства України;
3) дії чи бездіяльність засобів масової інформації, їх власників, посадових і службових осіб, творчих працівників - за місцезнаходженням засобу масової інформації, дії чи бездіяльність якого оскаржуються у порядку, передбаченому статтею 174 Кодексу адміністративного судочинства України;
4) рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, у тому числі рішення Центральної виборчої комісії із встановлення результатів виборів у порядку, передбаченому статтею 172 Кодексу адміністративного судочинства України.
 Дії кандидатів на пост Президента України, партій (блоків) - суб'єктів виборчого процесу, їх довірених осіб оскаржуються до Київського апеляційного адміністративного суду.
Статтею 100 цього Закону визначено суб’єктів звернення з позовом до суду по окремих категоріях справ.
Згідно пункту 5 частини 1 статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) спори щодо правовідносин, пов’язаних з виборчим процесом підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства.
Особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, членів цих комісій встановлені статтею 172 КАС України. Зокрема частиною 3 цієї статті визначено, що рішення, дії або бездіяльність Центральної виборчої комісії щодо встановлення нею результатів виборів оскаржуються до Вищого адміністративного суду України, частиною 4 статті передбачено, що рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії щодо підготовки та проведення виборів народних депутатів України, а також членів цих комісій оскаржуються до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.   Інші рішення оскаржуються до місцевого загального суду як адміністративного за місцезнаходженням відповідної комісії.
Позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п’ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності, при цьому  позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце до дня голосування мають бути подані не пізніше двадцять четвертої години дня , що передує дню голосування.
Позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, членів цих комісій,  що  мали  місце  у день голосування,  під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування на дільниці,  може бути подано до адміністративного суду у дводенний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.
Статтею 173 КАС України окремо визначено особливості провадження у справах щодо уточнення списку виборців. Право звернутися до суду з адміністративним позовом про уточнення списку виборців, у тому числі про включення або виключення зі списку себе особисто або інших осіб, має кожен, хто має право голосу на відповідних виборах. Такі адміністративні позови розглядає місцевий загальний суд як адміністративний суд за місцезнаходженням відповідної комісії. Позовна заява про уточнення списку виборців подається до суду без сплати судового збору, її має бути подано не пізніш як за два дні до голосування. Постанови  адміністративного  суду  щодо  внесення  змін у 
списки виборців виконуються негайно.
Особливості провадження у справах, пов'язаних із виборами Президента України, визначені статтею 176 КАС України. З метою організації роботи Кегичівського  районного суду Харківської області під час виборчого процесу затверджено графік чергування суддів та відповідальних працівників апарату суду.
З питань роз’яснення порядку прийому громадян можна звертатись на цілодобовий черговий пост, що знаходиться у вестибюлі суду.